Frånvarohanteraren

Hej!

”Frånvaromeddelande”, det är ett ord jag gillar… finns det något bättre än att sätta frånvaromeddelande på sin mejl och tala in på telefonsvararen att man är ledig?! Semesterkänslorna bubblar upp direkt.

I Work2Go kan du självklart skapa dem också. Det gör du under Inställningar > E-post. Lite längre ner på den sidan finns det en rubrik som heter ”Mottagning av meddelanden”, där du kan fylla i önskat meddelande samt under vilken period detta meddelande ska skickas ut automatiskt.

Sen är ju frågan, ska man verkligen uppge datumen då man är bortrest i meddelandet? Med tanke på risk för inbrott och andra eventuella otrevligheter. Visserligen är kanske inte det här din privata e-postadress, men för att ta det säkra före det osäkra behöver väl egentligen inte allmänheten veta vilket exakt datum du är borta från ditt arbete. I själva verket räcker det ju med att skriva att du inte är tillgänglig, men att den som försöker nå dig kan få hjälp från annat håll under tiden. Om det däremot är viktigt att vissa får reda på vilka datum det gäller, kan du berätta detta direkt till just dem.

Frånvaromeddelanden kan vara praktiska att använda även när du är på kontoret. Du kanske har jättemycket att göra, har en pressande deadline eller liknande på dig och har helt enkelt inte tid att ta hand om e-posten under ett par dagar. Då kan det vara bra att skapa ett kort och koncist autosvar som meddelar att du mottagit meddelandet men att ditt svar kan dröja lite. Den som nu skickar ett meddelande till dig får en bekräftelse på att du tagit emot meddelandet direkt och blir därmed mindre otålig med att få svar från dig.

Hoppas du fått en tankeställare eller två nu. Nästa gång ska det handla om att göra utskick.

Ha en riktigt skön sommar nu.

Hoppas solen och värmen håller i sig!

helenahelena_sign

Comments are closed.