Dela dina kontakter med dina kollegor

Här berättar vi steg för steg hur du delar ut din adressbok.

dela_kontaktNär du delar din adressbok med din kollega placeras en kopia av din adressbok i din kollegas vänsterkolumn. Denne behöver därmed inte logga in på ditt konto för att komma åt kontaktuppgifterna i din adressbok.

1. Högerklicka adressboken > Dela kontaktmapp.
2. Dialogrutan ”Delningsegenskaper” öppnas.
3. Välj vilka du vill dela adressboken med:

Interna användare eller grupper
Användaren eller gruppen måste ha en giltig e-postadress i Work2Go.
Tilldela dem en av följande roller:

  • Ingen: om du tillfälligt vill inaktivera åtkomsten till en delad adressbok utan att återkalla själva delningen. Adressboken kommer finns kvar hos den du delat den med, men den kommer va tom.
  • Deltagare: kan läsa innehållet, men inte göra några ändringar i det.
  • Chef: har full behörighet att läsa och redigera innehållet.
  • Admin: har fullständig behörighet att läsa, redigera, lägga till, ta bort, godkänna, avböja och administrera innehåll.

Externa besökare
De kan enbart läsa innehållet i adressboken, inte göra några ändringar. Fyll i deras e-postadresser och ge dem ett lösenord för att de ska kunna se innehållet.

Offentlig
För allmänheten ger du ut den URL som visas i rutan nedanför. Om du inte lyckas kopiera hela URL:en kan du högerklicka på den och välja ”Kopiera länkadress”. Alla som känner till webbadressen kan se adressboken, inget lösenord behövs. Ingen kan heller göra några ändringar.

4. Välj vilken typ av meddelande som ska skickas ut till de du vill dela din adressbok med.
6. När du är klar klickar du på OK.

En delad adressbok till alla på företaget

Om ni vill samla adresser som samtliga på företaget ska ha tillgång till rekommenderar vi att ni skapar den på ert adminkonto. Sedan delar ni ut adressboken till alla. Om den delade adressboken skulle finns på en anställds konto som vid ett senare tillfälle slutar, finns risken att er delade adressbok raderas när dennes konto tas bort.

Comments are closed.