Kan inte skicka eller ta emot e-post i Mac Mail

Får du inga e-post till din dator? eller går det inte att skicka något? Gå igenom följande steg för att kontrollera inställningarna och om det inte hjälper prova med en alternativ inställning.

MacMail_Fel_11. Kontrollerar dina inställningar för kontot

  1. Gå till Mail > Inställningar > Konton > Kontoinformation.
  2. Klicka på Redigera serverlista.
  3. Du hittar det vid ”Server, utgående e-post (SMTP)” längst ner på sidan Kontoinformation.

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

2. Radera eventuell dubblett av e-postserver

9-IMAP_Mac10.9-serverlistaOm det ser ut som på bilden, dvs en rad där det enbart står m.work2go.net och INGEN e-postadress efteråt. Då klickar du på den raden (utan e-postadress) så att den blir markerad och därefter på (-) minustecknet i det vänstra hörnet för att radera raden.

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

3. Kontrollera e-postserverns portar

MacMail_Fel_2Utgående server: Välj Avancerat (bild 2).

  • Port ska vara 465 (port 587 fungerar också).
  • Använd SSL ska vara ikryssat. (Om fortsatt problem prova utan SSL – använd då port 2525.)
  • Fyll i användarnamn/e-postadress och lösenord på nytt.
    (Testa gärna dina inloggningsuppgifter på www.work2go.net)

Klicka OK.

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

MacMail_Fel_3Inkommande server: Gå till Avancerat längst upp på sidan.

  • Port: 993
  • Använd SSL ska vara ikryssat. (Om fortsatt problem prova utan SSL – använd då port 143)
  • Fyll i användarnamn/e-postadress och lösenord på nytt för säkerhets skull.
    (Testa gärna dina inloggningsuppgifter på www.work2go.net)

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

4. Prova utan SSL

Fungerar det fortfarande inte?
Följ samma steg igen, men prova nu med att INTE använda SSL.

  • Byt utgående serverport till 2525
  • Byt inkommande serverport till 143

 

Comments are closed.