Uppgradering av Work2Go – ikväll 17 maj

Viktig information om Work2Go

I år kommer WebbPlatsen i Sverige AB att lansera flera förbättrade funktioner i tjänsten Work2Go. Detta innebär att vi kommer starta ett omfattande systemarbete i tre steg.

Nu är det dags för steg två, uppgradering till en nyare version, nämligen Work2Go 7. Under tiden som arbetet pågår kommer tjänsten ej att vara nåbar. Inkommande e-post kommer dock att lagras och finnas tillgänglig så fort vi öppnar tjänsten igen.

Vi förstår att detta kan innebära vissa störningar i era arbetsrutiner och ber därför om ert överseende. Infrastruktur som rör den här typen av tjänster är relativt komplex och därför väljer vi att dela upp arbetet för att minimera längden på driftstörningen.

De som har installerat Outlook-tillägget och synkar sitt Work2Go-konto med Outlook behöver även göra en uppdatering av tillägget på sin dator. Följ den korta installationsguiden som öppnas då Outlook startas.

Vid frågor eller synpunkter får ni gärna kontakta oss på 08-54555470 eller support@webbplatsen.se

Datum och tidpunkt för planerat driftavbrott
Fredag, 17 maj, 20:00 – 03:00

Bäste surfare: Uppdatera din webbläsare

Shoppa, besöka olika sociala nätverkssajter, läsa mejl, hitta platser, utföra bankärenden, googla. De är några av de vanligaste ärenden vi gör när vi surfar. Du har förmodligen gjort alla dessa aktiviteter själv någon gång. Om du är som många andra, så gör du förmodligen dessa saker varje vecka och många av dem varje dag till och med.

Vi på WebbPlatsen, tillsammans med andra designers och utvecklare över hela världen, vill absolut att du ska ha den bästa möjliga upplevelse på webben. I själva verket, vi som arbetar med design och utveckling av webbsajter spenderar otaliga timmar varje vecka med att diskutera och forska om hur vi kan göra din upplevelse på webben till så mycket bättre. Men om du använder en äldre webbläsare kan den begränsa denna möjlighet för dig. Så läs vidare så får du lära dig hur du drastiskt kan förbättra din upplevelse på webben.

Vad är det för fel med gamla webbläsare?

Gamla webbläsare (särskilt Internet Explorer version 6, 7 och 8) är mindre stabila och mycket mer sårbara för virus, spyware, malware och andra säkerhetsfrågor. Vilket är självklart stora problem att oroa sig för, speciellt för dig som handlar på nätet.

Gamla webbläsare är långsamma och mer benägna att krascha

För det första, gamla webbläsare är mycket långsamma. Varje webbsida som laddas i en webbläsare måste utföra ett antal olika uppgifter. En av dessa uppgifter är att ladda olika filer. Dessa filer innehåller bilder, skript och andra resurser som bidrar till att förbättra utseendet och funktionaliteten på webbplatsen som du ska besöka. Gamla webbläsare utför inte dessa uppgifter med samma hastighet som nya webbläsare. Detta gör att din upplevelse på webben blir betydligt långsammare och kan ibland även orsaka webbläsaren att krascha eller frysa.

Gamla webbläsare kan inte visa många nya webbplatser

Ett annat problem med gamla webbläsare är att deras visningskapacitet är mycket begränsade. Som till exempel att visa en enkel animation i en äldre webbläsare, behöver personen som skapar webbplatsen att antingen använda en inbäddad video eller Flash-fil (som de hittade på YouTube) eller en hel del extra programmeringsspråk (JavaScript ). I båda fallen innebär detta att sidan kommer att ta mycket längre tid att ladda, vilket trögar ner webbläsaren och din upplevelse webbplatsen.
Nya webbläsare stödjer nya webbteknologier (som HTML5 och CSS3). Dessa språk utgör grunden för många webbplatser idag. Men dessvärre kommer många av dessa nya hemsidor varken se ut eller fungera korrekt om man besöker dem i en gammal webbläsare.

Varför är nya webbläsare bättre?

  • Betydligt färre kraschar eller frysningar.
  • De är mycket säkrare och bättre på att skydda dig från virus, malware och kapningar.
  • Webbsidorna laddas mycket snabbare.
  • Ger en större sida/bildyta för en hemsida.
  • Ett stort utbud av användbara valfria plugins och tillägg som ger extra funktioner för att förbättra din upplevelse på nätet.
  • Nya webbläsare uppdateras till den senaste versionen automatiskt eller meddelar dig när det finns en ny uppdatering att ladda ner.

Automatiska uppdateringar

Den sista punkten i listan som nämns ovan, att nya webbläsare automatiskt meddelar dig om en uppdatering är en bra funktion. När du har en webbläsare som uppdateras får du dessutom automatiskt ett antal viktiga fördelar utöver de som redan har nämnts.

  • Du kommer sällan om ens någonsin stöta på en webbplats som säger ”din webbläsare kan inte visa denna webbplats”.
  • Om några kända säkerhetsproblem är närvarande, kommer de att åtgärdas automatiskt.
  • Varje gång webbläsaren uppgraderas blir webbläsaren snabbare, vilket innebär att den tid du spenderar på att vänta på att sidor ska laddas blir minimala.

Slutsats

Det finns otaliga anledningar till att uppgradera din gamla webbläsare och börja använda något nytt och uppdaterat. Så lita på oss när vi säger att din upplevelse på webben kommer att vara oändligt mycket roligare om du väljer att göra det. Oavsett vad du gör på nätet, läser mejl, shoppar, uträttar bankärenden eller något annat, kommer en uppdaterad webbläsare leda till en säkrare, snabbare och mycket vackrare upplevelse.


Kampanj på antivirusprodukter hos AVGantivirus.se

På tal om säkerhet, så hoppas vi att du inte har missat vår kampanj där vi firar att WebbPlatsen fyller 15 år i år?! Det firar vi med generösa priser på AVG Internet Security och AVG PC TuneUp. Två program som ger dig det kompletta skyddet för din dator och din identitet på nätet samt chansen att få tillbaka en lika snabb dator som du hade den första gången du använde den.

Gå vidare till kampanjen här: http://www.avgantivirus.se/
Men fundera inte för länge, kampanjen pågår bara månaden ut!

Uppgradering av Work2Go – 17 maj

Viktig information om Work2Go

I år kommer WebbPlatsen i Sverige AB att lansera flera förbättrade funktioner i tjänsten Work2Go. Detta innebär att vi kommer starta ett omfattande systemarbete i tre steg.

Nu är det dags för steg två, uppgradering till en nyare version, nämligen Work2Go 7. Under tiden som arbetet pågår kommer tjänsten ej att vara nåbar. Inkommande e-post kommer dock att lagras och finnas tillgänglig så fort vi öppnar tjänsten igen.

Vi förstår att detta kan innebära vissa störningar i era arbetsrutiner och ber därför om ert överseende. Infrastruktur som rör den här typen av tjänster är relativt komplex och därför väljer vi att dela upp arbetet för att minimera längden på driftstörningen.

De som har installerat Outlook-tillägget och synkar sitt Work2Go-konto med Outlook behöver även göra en uppdatering av tillägget på sin dator. Följ den korta installationsguiden som öppnas då Outlook startas.

Vid frågor eller synpunkter får ni gärna kontakta oss på 08-54555470 eller support@webbplatsen.se

Datum och tidpunkt för planerat driftavbrott
Fredag, 17 maj, 20:00 – 03:00

Har du någonsin undrat över vilken färg du ska välja?

Och om du redan har en färg, vilken ny färg skulle passa bra med den du redan har?

Färg har en stor betydelse och är mycket subjektivt. Vad som väcker en reaktion hos en person, kan framkalla en helt annan reaktion hos någon annan. Ibland beror det på personliga preferenser, medan vid andra tillfällen beror det på en människas kulturella bakgrund. Färglära är en vetenskap i sig och det finns många olika studier i hur färger påverkar oss, antingen individuellt eller som en grupp. De bitarna får diskuteras vid ett senare tillfälle. Däremot kan vi hjälpa dig en bit på vägen då du står där i valet och kvalet över vilken/vilka färg/färger du ska välja för att ge liv åt det projekt som du arbetar med.

Vare sig du skapar webbplatser, ett nytt kök, scrapbooks, textilmönster eller annan formgivning kan Adobes webbapplikation Kuler hjälpa dig med det. För med Kuler kan du nämligen snabbt och enkelt leta bland olika färgvariationer och prova tusentals teman som redan har skapats av andra användare. Temana kan skapas i färgrymder av olika slag; RGB, CMYK och LAB, och de kan även återges som hex-värden för användning på webben. När du letar bland alla teman kan du sortera dem slumpvis eller bara ta fram de nyaste, populäraste eller de högst rankade. Du kan även söka med hjälp av sökord, titlar, upphovsman eller hex-färg. Du kan även skapa dina egna färgteman och ladda upp om du vill. Det enda som krävs är ett inlogg på sidan.

Hur du lyfter upp ditt mejl över alla andra mejl i inkorgen

mailRelate_w2g

Om vi ser på e-post utifrån ett signal-till-brus perspektiv, befinner sig många e-postmeddelanden onekligen i “bruset”-kategorin. Folk blir allt mer skickliga på att bara ignorera. Även Gmail och Hotmail hjälper till och förenklar det här beteendet genom att erbjuda smarta inkorgar med filter-funktion som användaren kan använda för att få sina inkommande meddelanden sorterade helt automatiskt. E-post från våra familjer, vänner och arbetskamrater är däremot mejl som kan ses som “signaler.” Vi tar oss tid till att läsa de mejlen och gör det oftast med stort intresse. Men de mejlen är inte de enda faktiskt – ibland kommer det mejl från företag eller fullständiga främlingar som vi också gärna läser. Varför? Eftersom dessa e-postmeddelanden är intressanta, engagerande och viktigast av allt, de är fulla av personlighet.

Vi har blivit allt bättre på att vara selektiva i vad vi konsumerar/läser för att inte behöva drunkna i våra överfyllda inkorgar. E-post från pappa eller en livslång vän prioriteras, eftersom de är människor vi känner och litar på. E-post utanför vår bekantskapskrets? Inte så mycket. Våra hjärnor har nämligen en övre gräns, vi klarar inte av att fokusera på ett obegränsat antal saker och vår mentala förmåga att ta hand om de saker som väl intresserar oss avtar dessutom med tiden. Men samtidigt längtar vi efter interaktion, oavsett om det kommer från en resa till en okänd del av världen, från samtal med vänner eller från alla berättelser som levereras av en nyhetskanal som sänder dygnet runt. Vi vill vara engagerade av idéer och andra människor. Det är inbyggt i vår psykologi.

Så, vad kan vi göra för att göra våra mejlutskick mer engagerande? Hur kan vi se till att människor är ivriga att läsa den? Vad ger ett mejl en personlighet? Innan vi kan besvara dessa frågor måste vi övervinna ett par problem som ligger i vägen för oss.

Information Overload – vi översvämmas dagligen av information av olika slag

Det första problemet är människans oförmågan att göra flera saker samtidigt. I “The Myth of Multitasking” påvisar Christine Rosen flera bevis som tyder på att våra hjärnor helt enkelt inte är kopplade till att göra flera saker samtidigt. Många tror att de kan utföra flera uppgifter samtidigt (som att sitta vid sin dator och surfa på webben samtidigt som de talar i telefon och för anteckningar). Men det är fel. Vad vi egentligen gör är att vi rör oss i sidled, och byter snabbt från en uppgift till en annan uppgift. På grund av detta hamnar vi i ett tillstånd av “kontinuerlig partiell uppmärksamhet”, en term som myntades av Linda Stone för att beskriva vårt breda fokus från en uppgift till många. Huruvida denna typ av delat fokus är en dålig sak beror på sammanhanget. Det fungera hyfsat bra när vi sitter vid våra skrivbord, men att ta telefonsamtalet när vi sitter bakom ratten kan det leda till en mycket allvarlig olycka.

Vår oförmåga att upprätthålla en hög intressenivå för ett ämne kan spåras till vad som i psykologin kallas för “sekundär traumatisk stress” eller som man i vardagligt tal kallar för “mental trötthet”. Du hittar mental trötthet i nästan vilket omvårdnadsyrke som helst – terapeuter kan så småningom behöva sin egen terapeut, en läkares förmåga att prata bra med sin patient kan svalna under åren. Du hittar det ofta inom kundservice, där utbrändhet är mycket vanligt. En växande cynism och en nyhetsmedia som aldrig slutar sända är ett annat tydligt exempel som får människor att bli allt tröttare på all interaktion med andra människor och bearbetning av ny information. Mental trötthet är vårt andra stora problem.

För att fånga någons uppmärksamhet, måste vi först övervinna dessa problem. När det gäller e-post är den största utmaningen att övertyga folk att ta den första titten och att sedan få dem att bry sig tillräckligt mycket för att behålla intresset på lång sikt. Medan människor blir allt mer krävande gentemot vilken information de tar till sig, måste vi dessutom bli allt mer diskriminerande över vad vi ger ut till dem.

Ämnesraden

Att få folk att öppna ett mejl kan vara väldigt svårt. Inkorgar verkar alla vara fyllda till brädden, så att hitta något som står ut mot mängden är väsentligt. Att få till ett fängslande intressant innehåll i ämnesraden är utan tvekan den bästa lösningen att börja med. Det finns däremot ingen brist på teorier om vilken ton som fungerar bäst, eller vilka ord som bör undvikas, eller hur lång en ämnesrad ska vara. Det finns ingen exakt vetenskap, men en uppsjö av studier och teorier. En av de mer intressanta studierna undersökte ämnesraden från den senaste omvalskampanjen för USA: s president Barack Obama. De mejlen bestod utav korta och bekanta formuleringar i ämnesraden, som t ex “Skulle gärna vilja träffa dig,” “Gör detta för Michelle” och “Hej”. Formuleringar som är mer troliga att finnas på skräppost än på mejl från en politisk valkampanj. Precis som mejl jag kan hitta i min skräpmapp idag : “Vi ses!”, “Kolla här”, “Hej!”.
Men det visade sig att mejlet med ärenderaden “Hej” var oerhört populär under omvalskampanjen. Det enda ordet i ämnesraden, med en personlig ton, fäste en stor uppmärksamheten hos miljontals människor. Enkelheten och den avslappnande tonen fungerade.

Innehållet

Att nå framgång med sin e-postkampanj kom inte enbart från mejlens ämnesrad. Ämnesraden var enbart det första steget till att väcka intresset. Det var innehållet i e-postmeddelandet, skrivet med en välbekant och personlig samtalston, en stark kontrast till vad man kan tänkas läsa i ett politiskt mejl, som sålde själva budskapet.

Ett annat exempel på ett lyckat e-postutskick vars framgång hittas i innehållet är Dave Pells NextDraft. Pells hemlighet är att han suddar ut gränsen mellan mejl som enbart skrivs till en person och mejl som skrivs till många. “Jag skriver mina utskick precis i samma ton som jag skulle skriva ett mejl till en enskild person.” Texter som finns på en webbplats och den som finns i ett utskick ska hanteras på olika sätt. Kontrasten mellan de två bör vara skarp. Men många av de e-postmeddelanden som kommer till våra inkorgar idag kan dock betraktas mer som en “hemsida light”. Då de istället borde vara specialskrivna och anpassade till den mer personliga kontakten som e-post möjliggör.

Publiken

Att komma på spännande ämnesrader och innehåll kommer inte att ta dig någonstans om du skriver det till fel personer. Att känna sin målgrupp och vad de förväntar sig är en viktig faktor när du ska skriva ett lyckat nyhetsbrev. I NextDraft resonerar Pell med sina läsare i en förtroendeingivande och familjär ton vilket gör att varje nummer uppfattas som värdefullt. Att känna sina läsare är lättare när man har en snävt definierad målgrupp. Men det är inte alltid självklart från dag ett, vilken målgrupp dina läsare faktiskt är. Obamas kampanj vände sig t ex till alla, alla som vid något tillfälle hade uppgett sitt intresse för hans utskick. Men över tiden, hade alla inte stannat kvar på utskickslistan. Men majoriteten av läsarna försvann inte. I detta fall bestod den kvarvarande publiken mycket sannolikt av just demokrater och oberoende supportrar av presidenten. Denna publik är en del av vad som i psykologin kallar ”att vara som en i gruppen”, en samling människor som alla delar en kollektiv identitet, i detta exempel att vara hängiven Obama. Med hänsyn till detta,  var egentligen inte ämnesraden ”Hej” så kontroversiell.

Det finns ett citat som lyder, “Jag vet inte nyckeln till framgång, men nyckeln till misslyckande är att försöka behaga alla.” De återstående läsarna var redan benägna att öppna vilket e-postmeddelande som helst bara det kom från Obama-kampanjen. En snävare målgrupp som är känslomässigt involverade är precis den rätt gruppen att rikta sitt budskap till.

Förtroende hos publiken

En kombination av en träffande ämnesrad, intressant innehåll och en idealisk publik leder säkerligen till att mejlen öppnas och blir lästa, men i det långa loppet behövs det även en ingrediens till för att lyckas över en längre tid, nämligen: förtroende. När folk prenumererar på ett utskick, söker de aktivt en relation med skaparen och litar på att den kommunikation som de får kommer att ha något värde.

Här igen, är NextDraft det perfekta exemplet. Dave Pells läsare litar på hans uttalanden och litar på att bli serverad en sammanfattning av de viktigaste och mest relevanta nyheterna. Det är ett stort ansvar för Pell, särskilt med tanke på att några av dessa läsare kanske använder NextDraft som en av sina få nyhetskällor. I en värld där alla har för mycket att oroa sig för, orkar inte många människor med att hänga med i alla de aktuella händelserna genom att själv söka fram de specifika nyheterna på olika webbplatser, utan förlita sig istället på någon som sammanställer informationen åt dem. Det kan vara vänner, bloggar eller halvtimmas nyhetskomediprogram på TV:n som t ex Helt Apropå från 80-90talet eller The Daily Show. Med tanke på detta kan vi se hur Pell själv fungerar som en nyhetskälla. Han återberättar inte bara innehåll från olika källor, han väljer ut meningsfulla historier, lägger till egna kommentarer och hjälper läsaren att smälta innehållet – ungefär som en nyhetsankare som du kan se sammanfatta dagens nyheter på kvällen.

Pell utvecklar en trovärdig röst med en känsla av tyngd, men han kan också vara rolig och lättsam, och hans ton anpassas efter de nyheter han sammanfattar. Pells personlighet, kombinerat med hans intressanta och tillförlitliga innehåll förstärker läsarens förtroende för honom. Hans utskick liknar något som vi skulle kunna ha fått från en vän. Pell säger att det finns “en viss nivå av intimitet till utbytes… Folk låter mig hamna i sina inkorgar, och om de har något att säga kan de bara klicka på Svara.” Denna öppenhet för diskussion gör att hans läsare litar på honom ännu mer och hans sätt att skriva, som liknar en konversation, gör honom mer tillgänglig.

Vad vi nu har lärt oss

1. Specialisering är svaret

Fokusera på en snävt definierad målgrupp.
T ex  branschkollegor eller människor med liknande intressen.
Fråga: Vem skriver du för?
Anpassa innehåll och stil utifrån din publik. Skicka dem det de faktiskt vill läsa om, om och om igen.

2. Hitta den där perfekta ämnesraden

Fråga: Vad skulle jag vilja se? Vad skulle få mig att öppna ett mejl?
Ett bra ställe att börja är att prata med familj, vänner och arbetskamrater. Få en uppfattning om ämnesraden träffar rätt ton för andra människor.

3. Skriva bra innehåll är ett hantverk i sig

E-post är inte till för långt formulerade innehåll. I en värld som blir allt rörligare,  gör långa och ordrika mejl ofta mer skada än nytta. Texter blir ofta lästa på små skärmar, folk är upptagna med sitt liv och du har mindre tid till att fånga deras uppmärksamhet. Skriv som om din publik är distraherad av något annat. Var kort och koncist. Formatera innehållet i lättsmälta sektioner. Om du har mer att säga, länka till din hemsida. Kom också ihåg att utskickets design har betydelse. Presentera innehållet i ett tilltalande sätt med bilder eller typografi. Förenkla och uppmuntra till läsning.

4. Skapa en tvåpartsrelation med läsarna

Ge läsarna något av värde, något som inte bara smälter in i bakgrundsljudet i livet.
Lite personlighet räcker långt för att göra e-post mer intressant och givande.
Människor är sociala av naturen. Så varför inte göra e-post mer personligt och socialt?!

mailRelate – för att ditt budskap är viktigt

Med WebbPlatsens webbaserade utskicksverktyg mailRelate kan du med ett par klick göra utskick och få en bättre kontakt med dina kunder. Med utskicken följer en delningsfunktion som förenklar möjligheten för mottagarna att dela med sig till sina bekanta och på så vis föra vidare ditt budskap till ännu fler.
Med automatisk hanteringen av prenumeranter och den tillhörande statistikfunktionen ger dig tydliga rapporter och låter dig göra enkla uppföljningar som på sikt kan öka din merförsäljning.

Läs mer på: www.mailrelate.se

Källor:
“The Myth of Multitasking,” Christine Rosen
“Beyond Simple Multi-Tasking: Continuous Partial Attention,” Linda Stone
“Compassion Fatigue as Secondary Traumatic Stress Disorder: An Overview,” Compassion Fatigue: Coping With Secondary Traumatic Stress Disorder in Those Who Treat the Traumatized, Charles R. Figley
“The Science Behind Those Obama Campaign E-Mails,” Joshua Green
“Message Machine: Reverse Engineering the 2012 Campaign,” Jeff Larson and Al Shaw
“Social Identity and Intergroup Behavior,” Henri Tajfel, Social Science Information, Vol. 13.2 (1972)
“Mobile Email Opens Increase 123% in 18 Months,” Justine Jordan

Work2Go efter den senaste Windows-uppdateringen

Efter att allt fler av er har hört av sig till oss med frågan om hur man ska logga in på sitt konto i Internet Explorer, efter den senaste viktiga uppdateringen från Microsoft Windows, tänkte vi att vi skulle höra av oss till er alla och berätta hur enkelt det är att lösa det här. Visserligen är det alltid trevligt att hjälpa er över telefon. Men ni kan ju ha annat för er som ni hellre skulle vilja göra än att ringa oss.

Inloggning i Internet Explorer

Så använder du Internet Explorer, kan det vara bra att känna till att om du helt plötsligt inte kan logga in på ditt Work2Go-konto som vanligt, behöver du bara göra ett enda klick för att gå vidare som vanligt.

Lösningen är att använda kompatibilitetsvyn i webbläsaren

Klicka på pappers-ikonen uppe i adressfältet och problemet är löst!
Det här är något som bara behövs göras en gång. Nästa gång du öppnar webbläsaren igen, kommer den ihåg inställningen och visar ditt konto i rätt format.

work2go_msie10

Med den senaste viktiga uppdateringen från Microsoft Windows ingår det nämligen bland annat en uppdatering till webbläsaren Internet Explorer 10. Denna uppdatering sker automatiskt på de flesta datorer. Därför är det inte säkert att du märker av att du får en ny version av Internet Explorer 10.

Checklista för bekräftelsemejl

Bekräftelsemeddelande som skickas eller visas när någon person har gjort något på webben, t ex gjort en beställning, anmält sig till någon tillställning, fyllt i en intresseanmälan för att få erbjudanden per mejl osv är viktiga och bör inte förbises.
Ett lyckat bekräftelsemeddelande kan leda till nöjdare kunder, merförsäljning och mindre trafik till supportavdelningen för frågor om vad som händer sen.

För att förenkla ditt arbete när du skapar egna bekräftelsemeddelanden, har vi gjort en checklista på ingredienser som man bör ha med i sitt bekräftelsemeddelande. Varsågod!

  • Använd en giltig svarsadress (undvik no-reply).
  • Påminn kunden i ämnesraden vem du är och vad syftet med mejlet är.
  • Tacka kunden oavsett hur stor eller litet köpet är.
  • Ge kunden svar på alla tänkbara frågor kring beställningen så gott det går.
  • Länka gärna till utförliga svar på din hemsida.
  • Uttryck informationen kort och koncis så kunden snabbt får en överblick.
  • Korta meningar och gärna punktlistor.
  • Tydliga länkar till din hemsida.
  • Tydliga ”call-to-action”. Vad ska kunden göra härnäst?
  • Personalisera gärna meddelandet med kundens namn eller liknande.
  • Var tydlig med logga så igenkänningsfaktorn är hög och omedelbar.
  • Inkludera all information så att byte eller annan ändring blir enkel för kunden.
  • Visa policy och att du värdesätter informationen om kunden och enbart kommer använda det till fördel för kunden.
  • Visa alla köpvillkor och annan information som får kunden att känna sig trygg (helst som en länk till din hemsida där all information finns att läsa).
  • Ha mejl i HTML och gärna med bilder. Men om du även har möjlighet att skicka ett meddelande i ren text, så glöm inte det! Mejl som t ex skickas till ett ärendehanteringsprogram visar sällan mer än enbart ren text.
  • Ha gärna med relevanta erbjudanden.

De 25 mest vanliga lösenorden

SplashData, leverantör av applikationer för säkrare lösenordshantering släpper årligen en lista på de 25 vanligaste förekommande lösenorden. Syftet med listan är att öka vanliga användares medvetenhet kring hur viktigt det är att ha ett starkt lösenord. Med på listan anges även vilken plats lösenordet låg på föregående år inom parentes, för att visa att många användare dessvärre inte ändrat sitt lösenord. Här är hela listan och hur det kan jämföras med förra årets:

De 25 mest vanliga lösenorden

  1. password (oförändrad)
  2. 123456 (oförändrad)
  3. 12345678 (oförändrad)
  4. abc123 (upp 1)
  5. qwerty (ned 1)
  6. monkey (oförändrad)
  7. letmein (upp 1)
  8. dragon (upp 2)
  9. 111111 (upp 3)
  10. baseball (upp 1)
  11. iloveyou (upp 2)
  12. trustno1 (ned 3)
  13. 1234567 (ned 6)
  14. sunshine (upp 1)
  15. master (ned 1)
  16. 123123 (upp 4)
  17. welcome (ny)
  18. shadow (upp 1)
  19. ashley (ned 3)
  20. football (upp 5)
  21. jesus (ny)
  22. michael (upp 2)
  23. ninja (ny)
  24. mustang (ny)
  25. password1 (ny)

Om ditt lösenord finns med på den här listan, eller är en nära variant av dessa lösenord, är det verkligen viktigt att du gör något åt saken nu med en gång!

Tips på bra lösenord

Ju längre ju starkare. Generellt sett kan man säga att ju längre lösenord du har, desto svårare blir det för någon att försöka knäcka lösenordet. Istället för ett enda ord blandat med symboler, siffror och tecken, prova en sträng av ord. Använd en rad från din favorit dikt, låt eller bara något minnesvärt och lägg gärna till några för dig minnesvärda tal/datum. Som t ex Ibsens ’lögnochförbannaddikt1085’ (eller varför inte ’eat_cake_at_8!’).
Plötsligt har du ett 24 tecken långt lösenord, vilket är mycket svårare att knäcka än något som är mycket svårare för dig att komma ihåg som t ex ’hu!R7tRjX’.

Variation är livets krydda. Problemet med de kortare men mer komplexa lösenorden är att de kan vara riktigt krångliga att komma ihåg. Därför är det också vanligt att man väljer att använda detta samma lösenord för flera konton samtidigt. Det är aldrig någon bra idé. Så en annan fördel med att ha långa lösenord som är lätta att komma ihåg, är att det är enklare att ha flera olika lösenord.

RSS-flöden

RSS är en samling XML-baserade filformat som används för att synka
webbinnehåll och används av bland annat nyhetssidor och bloggar. För nördar och IT-tekniker så innebär detta någonting, men för vanliga människor som du och jag kan man lätt få känslan av att man inte alls förstår vad de pratar om. Häromdan fick jag höra en riktigt bra förklaring av vad RSS är och står för, nämligen ”Roligt att Slippa Surfa” eller varför inte Oprahs uttryck ”I’m Ready for Some Stories”. För det är precis vad RSS-flöden går ut på. Att snabbt kunna få de allra senaste rubrikerna från alla dina favoritsidor/bloggar samlade på en enda plats, i din inkorg i Work2Go. Som till exempel kanske du har 20 sidor och bloggar som du besöker regelbundet. Att besöka varje sida och blogg varje dag kan ta flera timmar. Men med hjälp av RSS så kan du prenumerera på en webbsida eller blogg och få alla nya rubriker från alla de 20 sidorna och bloggarna i en enda lista, in till din inkorg. På det sättet kan du se med en gång vad som händer på bara några minuter, istället för att ägna timmar åt att surfa.

Det finns allt möjligt att lägga in som RSS-flöden till ditt konto; nyheter, blogginlägg, poddsändningar, väderleksrapporter, sportbevakningar eller trafikbevakningar. Det enda du behöver ta reda på själv är URL:en (adressen) till de RSS-flöden som du vill prenumerera på.

Visa inbokade händelser på hemsidan med hjälp av rss-flöde från din kalender

Du kan även ha nytta av att använda RSS för att få ut information från ditt konto. Har du inbokade möten, seminarier eller liknande händelser som kan vara av intresse för allmänheten, kan du med hjälp av en kalenders URL för RSS lägga ut det på din hemsida. Därefter får du ut alla inlägg i den kalendern till din hemsidas besökare, helt automatiskt.

Planerat underhåll av Work2Go, 22 mars

Viktig information om Work2Go

I år kommer WebbPlatsen i Sverige AB att lansera flera förbättrade funktioner i tjänsten Work2Go. Detta innebär att vi kommer starta ett omfattande systemarbete i tre steg.

I det första steget kommer vi att modernisera och uppdatera infrastrukturen. Vi kommer att informera alla Work2Go-användare om dessa tre steg i takt med att datumen fastställs. Under tiden som arbetet pågår kommer tjänsten ej att vara nåbar. Inkommande e-post kommer dock att lagras och finnas tillgänglig så fort vi öppnar tjänsten igen.

Vi förstår att detta kan innebära vissa störningar i era arbetsrutiner och ber därför om ert överseende. Infrastruktur som rör den här typen av tjänster är relativt komplex och därför vi väljer att dela upp arbetet för att minimera längden på driftstörningen.

Vid frågor eller synpunkter får ni gärna kontakta oss på 08-54555470 eller support@webbplatsen.se

Första datum och tidpunkt för planerat driftavbrott
Fredag, 22 Mars, 20:00 – 03:00

Logga in i surfplattans webbläsare

Nuförtiden är det nästan mer vanligt än ovanligt att det finns minst en surfplatta per hushåll i Sverige. Enligt .SE:s årliga rapport ”Svenskarna och Internet 2012” har 20 procent av alla svenskar tillgång till en surfplatta i dag. Därmed är det väl på tiden att lyfta fram hur du kan logga in på ditt Work2Go-konto i en webbläsare på din surfplatta.

Logga in på ditt konto i en webbläsare

En surfplattas skärm är stor nog för att logga in på ditt konto i en webbläsare. Då får du samma utseende som när du gör det i en dator och får även tillgång till alla dina mejl, filer, kalendrar, kontakter mm.

När du loggar in måste du dock vara uppmärksam över att ändra vilken version av Work2Go som du loggar in med. Fyller du enbart in dina loginuppgifter och klickar på Logga in känner Work2Go av att du loggar in från ett mobilt operativsystem (dvs Android, iOS eller liknande) och väljer Mobil versionen åt dig per automatik. Versionen Mobil är främst gjord för mobiltelefoner där du inte har en så stor skärm och ger dig ett betydligt mer begränsat utseende.

För att få samma visningsläge som när du sitter vid en dator måste du själv välja att logga in med versionen Standard HTML – inte Avancerad (Ajax)! Avancerad (Ajax) ger dig den bästa funktionalitet, men i surfplattor kan det bli lite för komplext. Därför fungerar versionen Standard HTML mycket bättre då. Jag har sammanfattat tre punkter som du kan ta med dig från det här resonemanget.

  • SURFPLATTA – logga in med HTML standard
  • MOBIL – logga in med Mobil
  • DATOR – logga in med Avancerad (Ajax)

Fördelar med att logga in på ditt konto i en webbläsare

  • Delade inkorgar, portföljer, adressböcker, kalendrar mm är tillgängliga.
  • Sökfunktionen för att snabbt hitta det du letar efter kan användas.
  • Tillgång till kontots inställningar; frånvaromeddelande, filter, signaturer, roller, mm.
  • Har du flera konton kan du logga in på dem samtidigt, en i varsin webbläsare.
  • Du kan fortsätta med att kategorisera mejl, kontakter, uppgifter och filer med etiketter.
  • Kontokvotan visas klart och tydligt.
  • Sortera kontot genom att flytta på mejl/filer/kontakter mm eller skapa nya mappar.

Synka mejl

Med Work2Go Pro kan du synka ditt konto med din mobil/surfplatta och alltid ha din information tillgänglig, även när du är på springande fot. Och om olyckan skulle vara framme och du blir av med mobilen/surfplattan, behöver du inte oroa dig för att din känsliga och viktiga information ska läcka ut. Logga in på ditt Work2Go-konto i närmsta webbläsare och med ett knapptryck är informationen raderad.
Tekniken som gör detta möjligt togs fram av Microsoft under 90-talet och kallas i allmänhet för ActiveSync eller Exchange ActiveSync. Tekniken har dock ett par brister, men nedan tänkte jag berätta hur du kan kringgå detta samt ge lite tips på vad som kan vara bra att tänka på då man vill synka sitt Work2Go-konto. För att det inte ska bli allt för tjatigt så kommer jag fortsättningsvis enbart skriva mobil även fast samma information även gäller om du använder en surfplatta.

Skicka och ta emot mejl

Om du inte hittar alla mejl på din mobil som du ser när du har loggat in på ditt konto i webbgränssnittet, kan det bero på följande. Klicka på respektive länk för att läsa mer om hur du kan lösa problemet.

  • Du har en inställning i din mobil som reglerar hur gamla mejl som ska synkas.
  • Du har inte markerat att du vill få mejl synkad från den mappen som just det mejlet finns sparat.
  • Mejlet du söker finns i en inkorg som har blivit utdelad till dig.

Spara på mobilens batterier

Om du synkar ditt konto till din mobil och vill spara på din mobils batteri kan du välja manuell synkning eller att synka med ett längre tidsintervall. Vid manuell synkning synkas enbart information då verktygen används.

Synka heller inte över alla mejl/aktiviteter i din kalender om du inte har behov av att komma åt information som t ex är 1 år gammalt.

Synka kontakter/kalender/påminnelser

Då du sätter upp ett konto för synkning till din mobil, kan du självklart även välja att synka dina kontakter, kalender och påminnelser från din uppgiftslista i Work2Go. Vad som är viktigt att komma ihåg då man sätter upp synkning till sin mobil är att kontrollera att det är din kalender / adressbok i Work2Go som är de förvalda i din mobils inställningar. Detta gäller främst iPhone/iPad.

Nu har vi förlängt vårt samarbete med BRIS och är stödföretag även 2012/2013.
Vi hoppas att ni vill göra detsamma.

Boka resurser

Oj vad åren går snabbt. Jag vet att jag har skrivit om kalendern i Work2Go förut. Men inte trodde jag att det var så långt tillbaka som vid julen 2010! Den här gången vill jag lyfta fram mötesbokningar och speciellt möjligheten till att kunna boka rum och utrustning i kalendern i Work2Go.

Boka ett rum för mötet

Ska du boka ett rum för mötet som du håller på att planera, kan du göra det i samband med att du skapar inbjudningen till mötet. Detta kräver självklart att någon har registrerat rum på ert administratörskonto först. Om du inte vet vilka rum som är registrerade för att kunna bokas, klickar du bara på ’Sök’ utan att fylla i några sökkriterier i inbjudningen och du får fram en lista på samtliga registrerade rum. Är rummet redan uppbokat visas det tydligt medan du försöker boka det.

Bjud in en kontaktgrupp till mötet

Planerar du ofta möten med samma grupp av personer? Skapa då en kontaktgrupp som du samlar deltagarna i. Då behöver du bara bjuda in gruppen för att alla ska få varsin inbjudan. Om det är ett återkommande möte, som t ex månadsmöten, fyller du även i ett passande tidsintervall för upprepning av mötet.

Boka utrustning till mötet

Precis som vid bokning av rum, kan du boka utrustning till mötet. Detta kräver självklart att någon har registrerat den utrustning som finns tillgänglig att låna på ert administratörskonto först. Utrustning anges som resurser i Work2Go

Administration av utlånad utrustning

Funktionen att boka utrustning/resurser är inte bara användbart vid mötesbokningar. Finns det t ex ett par lånedatorer eller annan utrustning som är tillgänglig för samtliga att använda vid behov, är bokning via en utdelad kalender en enkel lösning. Då kan du snabbt se om det du vill låna finns tillgängligt eller inte och om det redan är utlånat kan du se när det är ledigt igen.

Registrera rum och utrustning på administratörskontot

Utseendet är lite annorlunda då du loggar in på administratörskontot. Men låt inte det hindra dig från att börja registrerar rum och utrustning. Har du några frågor är det bara att du hör av dig, så guidar vi dig igenom processen. Och ja, alla har ett administratörskonto. Ofta loggar du in på det kontot som admin@dindomän.se
Längst upp i det högra hörnet står det ’Domänadministratör’ om du är inloggad på det kontot.

Adressboken

En Adressbok är väl ändå kort och gott en adressbok och inte så mycket mer att skriva om. Men hantering av adresser kan ändå vara lite av en utmaning. Det är inte alltid glasklart hur och vad man kan göra för att spara nya kontakter, hur man smartast skickar ett mejl till flera samtidigt eller hur man får fram just Den adressen i alla lägen. Just därför har jag tagit fram en rad frågor vi fått den senaste tiden och besvarat dem med den lösning som jag själv tycker är smidigast. I flera fall finns det nämligen flera rätta svar på en fråga. Som vanligt hittar du mer information samt steg-för-steg beskrivningar på hur du utför de olika momenten i länktipsen till höger.

Varför sparas alla adresser jag mejlar till? Jag har ju inte själv valt att jag vill spara dem!

Med på kontot finns en adressbok som heter E-postkontakter. Där sparas alla mejladresser som du har skickat mejl till OM du har den inställningen på ditt konto. Vill du INTE spara alla mejladresser, går du till fliken Inställningar och Adressbok.

Se till att checkboxen vid ’Lägg till nya kontakter…’ inte har någon markör och spara sedan ändringarna. Då slutar Work2Go lägga till sådana kontakter i den adressboken. Sedan klickar du på fliken Adressbok uppe i huvudfönstret. Välj  adressboken E-postkontakter och radera alla poster där om du inte vill ha dem kvar så klart.

Jag skulle vilja få ut adresserna i min adressbok till en lista som jag kan bearbeta i Excel, hur gör jag det?

  • Du kan exportera alla dina adressböcker på en och samma gång eller välja ut en i taget. Du får dem exporterade till en .csv-fil.
  • Vill du exportera en Kontaktgrupp hamnar samtliga adresser på en lång rad i en cell. Om du hellre vill ha adresserna ordnade i en kolumn kan du ordna det i Excel eller liknande program.

Jag har några adresser som jag vill mejla till enskilt och ibland ha med vid gemensamma utskick. Hur sköter man det på bästa sätt?

  1. Börja med att ladda ner vår mall och öppna den sedan som en kommaseparerad fil i t ex Excel. Klistra in kontaktuppgifterna i respektive kolumn och importera den till Work2Go, förslagsvis i en ny Adressbok. Då har du adresserna sorterade var för sig.
  2. Då är det dags att skapa en Kontaktgrupp som du använder vid de gemensamma utskicken. Skapa en Kontaktgrupp. Gå tillbaka till din .csv-fil och kopiera alla epostadresser. Klistra in dem i rutan längst ner till höger och spara Kontaktgruppen i samma Adressbok som du just skapat.

En viktig sak att komma ihåg är att Kontaktgruppen inte uppdateras om du lägger till en ny kontakt i din Adressbok. Om du vill att din nya kontakt även ska finnas med i din Kontaktgrupp, måste du lägga till den adressen manuellt.

Nu har jag fått ett flertal adresser som jag vill spara i min Adressbok, hur gör jag det smidigast?

Då rekommenderar jag att ladda ner en av våra mallar, öppnar den som en kommaseparerad fil och klistrar in de nya kontaktuppgifterna i respektive kolumn. Sedan är det bara att importera filen till en redan skapad Adressbok eller skapa en ny under själva importen.

Det viktiga att komma ihåg är att filen du importerar måste vara kommaseparerad och ingenting annat för att rätt fält ska kunna importeras till rätt plats i Work2Go.

Jag ska mejla Kalle, men minns inte hans mejladress. Hur kan jag hitta honom?

  • Prova med att skriva hans namn i Till-fältet i mejlet. Då får du en träfflista på alla Kalle som är sparade i din Adressbok.

Detta kräver att du har följande alternativ valda i Inställningar > Adressbok: ’Inledande sökning i global adresslista när kontaktväljaren används’, ’Inkludera adresser i den globala adresslistan’, ’Inkludera adresser i delade adressböcker’ och ’Komplettera automatiskt när ett komma skrivs in’.

  • Har du aldrig sparat Kalles epostadress men vet att han har mejlat dig, kan du söka efter hans mejl genom sökfunktionen högst upp.

Hur får jag mina kontakter synkade till min mobil?

  • Först och främst måste du ha Work2Go Pro för att kunna synka dina kontakter till din mobil.
  • Sedan är det viktigt att du väljer att det är ditt Work2Go-kontos adressbok som är den primära adressboken i din mobil. Alla kontakter du har i ditt Work2Go-konto synkas då över till din mobil.
  • Fortsättningsvis, när du lägger till nya kontakter, vare sig det är i din mobil eller om du loggat in på ditt konto på en dator, så har du adressuppgifterna på båda ställen.

 

Bilder

En del bilder kommunicerar, andra säger ingenting alls. Uttrycket att en bild säger mer än tusen ord är en gammal sanning, men ett ord kan också förändra hela bilden. Hur som helst är det nästan alltid trevligt med bilder och de kan förtydliga ditt budskap på ett väldigt enkelt sätt. I Work2Go kan du självklart använda dig av bilder, men det är inte säkert att alla känner till hur, så därför blir det fokus på ett av mina favoritämnen nu, bilder!

Skillnaden mellan att bifoga bilder till mejl eller skicka en länk till bilder sparade i Portföljen?

Om det enbart handlar om en eller ett par bilder, kan det vara enklast att bifoga bilderna till mejlet. Om det däremot handlar om ett flertal, kan det vara bättre att spara ner bilderna i en mapp i din Portfölj som du sedan delar ut och mejlar ut länken till. Då blir det inget tungt mejl och du kan känna dig säker på att du kan skicka mejlet och att din mottagares epostserver kan ta emot mejlet, utan några som helst problem. Alla epostservrar kan nämligen inte hantera hur stora/tunga mejl som helst.

Skillnaden mellan att mejla bilder som en bifogad fil eller inbäddad i själva meddelandet?

Den mest uppenbara skillnaden är så klart att då man väljer att visa bilden i själva meddelandet så syns bilden då man läser mejlet. Om man väljer att bifoga bilden som en fil, får man bilden separat och måste klicka på den för att se den.

När du får ett mejl med bilder i själva meddelandet är det vanligt att de har blivit blockerade och att du behöver klicka på en länk för att tillåta att bilder i själva meddelandet ska visas innan de blir synliga. Orsaken till detta är att undvika eventuell spridning av virus genom bilder. Det skyddar även din integritet, då registrering om du öppnar ett mejl eller inte ofta läggs i just en bild.

Spara bifogade bilder i Portföljen eller på datorn?

Sparar du bilden i din Portfölj har du alltid tillgång till den.
Sparar du bilden på din hårddisk kan du spara på din kontokvota.
Hur du än sparar en bifogad bild är det bra att veta att du då sparar ner en kopia av bilden, dvs att bilden finns både kvar i mejlet och i din Portfölj/hårddisk. Så om du har sparat bildfilen kan det vara klokt att ta bort den från mejlet sen.

Vet du om att du kan skapa bildspel i ditt konto?

Ett trevligt sätt att visa upp dina bilder för andra är att göra ett bildspel av dem.
Det kan du göra direkt från din Portfölj.

Rekommenderade filformat för bilder

Som en allmän regel så används jpg/jpeg till foton och gif eller png till illustrationer och loggor. Om du har kolumnavgränsad vy i din Portfölj kan du se en förhandsvisning av en markerad bild om det är en bild som är sparad som jpg, gif eller bmp.

Vet du om att du kan göra bilder klickbara?

Med bara några klick är det klart.
Ett snyggt sätt att ta din mottagare vidare till din hemsida t ex.

Har du inga bra bilder själv att använda idag, kan vi hjälpa till med bildköp, bildbehandling eller liknande. Det är bara att du hör av dig till oss så hjälper vi dig vidare.

mailRelate

Vi skapar alla våra utskick genom mailRelate. En e-postrelationstjänst som låter dig nå din viktiga kundkrets på ett pålitligt sätt. Läs gärna mer om utskickstjänsten på mailrelate.se

Mapphantering

Handen på hjärtat, hur många av er är bra på att använda mappar för att sortera er information i Work2Go?
Rensa bland all information som finns. Radera det du egentligen inte behöver mer. Sortera det som är kvar i mappar och få bättre kontroll över din egen information. Därför tänkte jag ge lite tips på hur man kan rensa sitt konto med några enkla steg. Dags för lite vårstädning helt enkelt!

Steg 1: Gå igenom de mappar som du har idag

  • Har du många mappar?
    Börja rensa de största mapparna först och främst.
  • Finns det något som du inte längre behöver?
    Radera de filer och mappar som bara ligger och skräpar.
  • Passar mappens namn fortfarande med dess innehåll?
    Du kan ändra mappens namn i efterhand.
  • Har du flera mappar som innehåller liknande information?
    Varför inte färgkoordinera dem för att snabbt och lätt se att de hör ihop.
  • Vill du inte sortera dina mappar efter alfabetet?
    Då kan du numrera dem och själv ta kontroll över placeringen.

Steg 2: Skapa fler mappar

  • Skapa så många mappar som du behöver.
  • Skapa undermappar i flera nivåer om det passar din information.

Steg 3: Flytta filer mellan mappar

  • Har filer hamnat fel eller skulle de passa bättre i en annan mapp?

Steg 4: Spara bilagor i Portföljen

  • Har du fått bifogade filer i din mejl som du vill spara?
    Då kan du välja att spara filen i din Portfölj.

Steg 5: Skapa effektivitet med filter

  • Vill du slippa sortera inkommande mejl själv?
    Med filter kan du definiera regler som gör det åt dig, helt per automatik.

Känn inget tvång, men de flesta mår ganska bra efter att de har rensat upp bland sina tillhörigheter. Vare sig det är fysiska saker eller filer i en dator.

mailRelate

Vi skapar alla våra utskick genom mailRelate. En e-postrelationstjänst som låter dig nå din viktiga kundkrets på ett pålitligt sätt. Läs gärna mer om utskickstjänsten på mailrelate.se

Signaturer

En e-postsignatur är en anpassad text, som automatiskt infogas längst ned i alla meddelanden du skickar. Oftast innehåller den din kontaktinformation och ibland även en logga, bild eller ett passande citat. En signatur ger ditt meddelande både en personlig touch och ett mer professionellt intryck. Därför vill jag nu passa på att påminna er som inte redan har en signatur att skapa en, och till er som redan har en, vill jag informera om att ni kan skapa fler om ni vill.

Gör en snygg signatur

I Work2Go kan du välja själv om du vill ha en formaterad signatur eller om du vill ha en signatur med vanlig oformaterad text. Väljer du att skapa en formaterad signatur, kan du välja mellan olika typsnitt, färger, lägga till en bild eller logga, samt skapa länkar till din hemsida eller liknande.
En signatur i ren enkel text kan kanske se lite tråkigt ut. Men den stora fördelen med att använda en oformaterad signatur är att informationen alltid syns. En signatur med bild kan t ex behöva godkännas av mottagaren först, innan hela signaturen visas.

Skapa flera signaturer

Du kan ha flera signaturer på ditt konto. Det finns faktiskt inte någon maxgräns till hur många du får ha. Om du har flera e-postidentiteter/roller, dvs olika e-postadresser uppsatta där samtliga är knutna till ett och samma konto, kan du skapa olika signaturer till respektive e-postadress/roll. Det här kan t ex vara lämpligt då du svarar på arbetsrelaterade mejl respektive privata.

Logga in med Ajax-versionen

Som ett PS vill jag även lägga till att för bästa funktionalitet i Work2Go loggar du alltid in med den avancerade Ajax-versionen på ditt konto.
Sitter du däremot med väldigt segt Internet eller en gammal webbläsare, kan Standard (HTML) vara den version som fungerar bäst för dig. Om det är så att du har en gammal webbläsare i din dator, vill jag absolut rekommendera dig att uppdatera den så snart som möjligt. Inte bara för ökad funktionalitet utan först och främst för att skydda din dator så mycket som möjligt på Internet.

mailRelate

Vi skapar alla våra utskick genom mailRelate. En e-postrelationstjänst som låter dig nå din viktiga kundkrets på ett pålitligt sätt. Läs gärna mer om utskickstjänsten på mailrelate.se

Filter

”In med det nya – ut med det gamla” säger man vid nyår.” In med effektivitet – ut med en rörig inkorg” säger jag då.
Genom att skapa filter kan du nämligen få betydligt mer struktur i din inkorg, utan att lyfta ett finger. Tänk vilken tid du sparar genom att få din inkommande mejl sorterad i olika mappar, helt per automatik. För det första kanske det inte är så lätt att hitta bland sina mejl om man bara låter dem ligga i sin inkorg. För det andra kan det dessutom vara en ökande stressfaktor att känna sig översvämmad av alla mejl som aldrig verkar ta slut. Ju färre mejl i min inkorg, ju mindre pressad känner jag mig i alla fall. Nedan beskriver jag några olika exempel på när det är en bra idé att använda sig utav filter och som vanligt finner du information om hur du utför tipsen bland mina länktips i den högra kolumnen.

Få din mejl sorterad

En del mejl är viktigare och mer akuta än andra, som t ex om du får larm eller beställningar via mejl. Och troligen får du även en del andra mejl som å andra sidan inte är lika brådskande att läsa nu med en gång, utan som du kan vänta med att läsa i lugn och ro vid ett senare tillfälle, som det här utskicket kanske. Likaså kan det vara skönt att få sin mejl sorterad från de man ofta konverserar med. En del använder samma epostadress för både sitt arbete och privat. I så fall vill jag rekommendera dig att filtrera ut privata kontakter till en egen mapp.
Och om du får många kalenderinbjudningar eller läskvitton, kan det vara skönt att även få dem till en separat mapp.

Markera som läst/med etikett/flagga

Om du t ex redan skapat ett filter för att sortera mindre akuta mejl till en separat mapp, kan du redigera det filtret och lägga till en ytterligare regel. Det vill säga en regel som samtidigt markerar mejlet som redan läst då du tar emot det. Sen läser du mejlen senare då du har tid över och du behöver inte känna dig stressad över att ha så många olästa mejl.

För att inte drunkna i mappar, kan du t ex samla alla nyhetsbrev/utskick i en och samma mapp, men få dem markerade med olika etiketter, för att lätt se vilka som kommer från vilken avsändare.

Vidarebefordra till en annan epostadress

Om du t ex ska vara borta från din arbetsplats under en kortare tid och någon annan ska ta hand om din inkommande mejl under tiden. Kan ett filter vidarebefordra dina mejl till en av dina kollegor. Du kan välja att en kopia av mejlet ska sparas kvar på ditt konto eller att det bara skickas vidare.

Rensa din inkorg så mycket det går helt enkelt!

helenahelena_sign

Work2Go Pro

Det här är den mest avancerade versionen, där du kan synka ditt konto till Outlook och din mobil. Det är inte bara din mejl, kontakter och kalender som synkas till Outlook, utan även dina filter mm. Kontakta oss om du är intresserad så berättar vi mer.

Smarta mejlfunktioner

Det finns många funktioner du kan använda dig av när du arbetar med din mejl i Work2Go. Jag ska gå igenom ett gäng idag. Du kan lätt hitta de olika funktionerna på egen hand, genom att klicka runt på ditt konto. Men ibland är det ju rätt skönt att bara bli informerad och slippa leta själv också, eller hur?! Så därför blir det kort och gott lite tips och trix igen, men med fokus på epost den här gången.

Utseendet räknas det med

Du har väl inte missat att du kan ändra på de olika visningslägen genom att klicka på Visa i verktygsfältet va?

  • Läsfönster till höger – typiskt Outlook-utseende.
  • Läsfönster längst ned/av –  nu kan du sortera mejl utifrån dess datum, avsändare, bilagor, ämne eller storlek.
  • Sortera mejlen efter meddelanden var och ett för sig eller efter konversation då flera mejl med samma ämne slås ihop till en post.
  • Själva temat/bakgrundsfärgerna kan du också ändra. Det gör du på fliken Inställningar > Allmänt.

Skapa filter för att automatisera mejlflödet

Genom att skapa filter kan du effektivisera informationsflödet och få mer tid över till annat. Du kan bl a

  • få din inkommande mejl sorterad i olika mappar,
  • få mejl vidarebefordrade till en annan adress eller
  • få dem märkta med etiketter, flaggor mm, helt per automatik.

Hantera mejl utan att logga in på kontot

  • Du kan vidarebefordra kopior av mejl som du mottar, till en annan epostadress. Det kan vara ett bekvämt alternativ om någon annan ska hantera din inkommande mejl under en begränsad tid.
  • Om personen även behöver komma åt gamla mejl, delar du ut din Inkorg istället.
  • Vill du att någon ska få besked om att du har fått mejl, utan att få själva mejlet, kan du ställa in det med.
  • Var noga med att välja rätt avsändare då du svarar på mejl från delade Inkorgar. Om det är en utdelad Inkorg du ska svara på mejl ifrån, skapar du en roll som du använder som avsändare.
  • Om ni är flera som jobbar med mejlen i en delad Inkorg, kan det vara en bra idé att skapa undermappar som ni kan dra och släppa mejl mellan. Så syns det tydligt vad som är gjort och vad som är kvar att jobba med.

Rensa din Inkorg

Det mest kontrollerade tillvägagångssättet att radera mejl med stora bilagor, gör du på följande vis.

  1. Se din Inkorg med visningsläget Läsfönster längst ned/av.
  2. Klicka på Storlek högst upp på verktygsfältet för att sortera mejlen efter storleksordning.
  3. Markera de mejl du vill radera. (Kortkommandon som Ctrl+klick och Shift+klick fungerar i Work2Go.)

Om du sedan INTE vill tömma hela din papperskorg med en gång, kan du markera de mejl som du vill ta bort och sedan klicka på Radera i verktygsfältet (eller högerklicka och välja Radera där).

Söka efter mejl

Använd visningsläget Läsfönster längst ned/av och sortera mejl utifrån relevant alternativ eller använd sökfunktionen högst upp.

Mejla bilder

Vill du skicka många bilder till någon eller högupplösta bilder på flera MB, kan det vara enklare om du sparar dem i en mapp i din Portfölj istället. Därefter mejlar du länken till Portföljen, till den/de som du vill ska få tillgång till dina bilder. Även fast du kan skicka mejl med tunga bilagor på flera MB, är det inte säkert att den du mejlar till kan ta emot dem.
Om du vill ladda upp flera filer/mappar till din Portfölj samtidigt, kan du ansluta till din Portfölj med hjälp av din dators filhanterare, via WebDAV.

Använd er gärna av tipsen och skicka iväg några trevliga jul- eller nyårshälsningar nu. Vi hörs igen nästa år hoppas jag. Tills dess får ni ha det riktigt trevligt under de kommande helgerna.

helenahelena_sign

Work2Go Pro

Det här är den mest avancerade versionen, där du kan synka ditt konto till Outlook och din mobil.  Det kostar inte mycket mer i månaden än ett standardkonto men ingår desto mer diskutrymme.
Kontakta oss om du är intresserad så berättar vi mer.

Synka ditt Work2Go-konto

Du sitter inte alltid vid ditt skrivbord på kontoret och när du lämnar kontoret gör du det sällan utan din bästa vän, mobiltelefonen. Mobilen har mer eller mindre blivit som en förlängning av datorn. Du kan surfa, mejla och göra så mycket mer än att bara ringa. Bland de kanske mest använda verktygen i mobilen, när det kommer till arbetslivet, är nog e-post och kalender. Två oumbärliga verktyg som kommer ihåg det din hjärna missar och som kommunicerar med kollegor världen över. Sätter du upp ditt konto med synkning kan du faktiskt se mobilen som en förlängd arm av de verktygen. När du lämnar din arbetsplats får du med dig din e-post och kalender var du än befinner dig. När du sedan kommer tillbaka till arbetsplatsen igen, finns allt det arbete du gjort på fältet speglat i din dator.

Jag skriver om synkning till mobiler här, men det fungerar exakt likadant på surfplattor. Tekniken som gör detta möjligt kallas för ActiveSync, vilket är en programvara för kommunikation mellan olika enheter, så som datorer, mobiler och surfplattor. Det som är så bra med synkroniseringen är just det att den är dubbelriktad – ändringar som du utför i mobilen överförs också till ditt konto i din dator/webbläsare. Skulle du råka illa ut och bli av med mobilen, behöver du inte oroa dig för att din information ska hamna i fel händer. Med ett enda knapptryck kan du nämligen radera ditt innehåll på mobilen.

Tips & trix då du vill synka

  • Ställ in Exchange kalendern som din förvalda Kalender.
    Lägger du till något i Kalendern som följer med din mobil, synkas det inte över till ditt Work2Go-konto, eftersom det är en separat Kalender.
  • Samma sak gäller Adressboken. Du måste lägga till kontakten i den eller de Adressböcker du har på ditt Exchange konto.
  • Har du många inlägg i din Kalender bör du välja att synka färre dagar. En Kalender med upp till 200 inlägg kan få problem.
  • Lika så bör du inte välja att synka alla dina mejl heller. Välj enbart att synka mejl från de mappar du behöver för att undvika onödig trafik.
  • Vill du spara på ditt batteri kan du välja Manuell synkning eller att synka med ett längre tidsintervall. Vid Manuell synkning synkas enbart information då verktygen används.
  • Kontrollera att du har Push aktiverat om du vill se när det kommit in något nytt till ditt konto.

 

Synka till Outlook

Som jag skrev om i ett tidigare utskick (2011-05 Outlook tillägget) kan man även synka sitt konto till Outlook. Vad som krävs är så klart ett Work2Go Pro konto (eftersom synkning enbart är tillgängligt i Pro-konton), Outlook 2003 eller senare version samt att du installerar Outlook tillägget på din dator.

Det är då inte bara dina mejl, kontakter och kalendrar som synkas, utan även dina etiketter, ditt frånvaromeddelande, filter och roller. Du kommer åt delade inkorgar, Adressböcker och Kalendrar och du har till och med tillgång till dina Uppgifter.

pumpkinsNästa gång tänkte jag ta en djupdykning i användbara funktioner då man skickar mejl. Det finns mycket man kan göra som man kanske inte tänker på förens någon berättar det för en. Så varför inte ta en titt på just den funktionen som de flesta av er egentligen sysslar med mest?! Tills dess får ni ha en Happy Halloween eller en mysig Alla helgona eller bara njuta lite av allt det positiva som hösten har med sig, som färgerna, den friska luften, tända ljus, brasor och härliga bad.

helenahelena_sign