Användarnamn och lösenord sparas inte

Prova stegen nedan för att lösa problemet.

Om din webbläsare inte sparar användarnamn och lösenord, även fast du vid inloggningen kryssat i rutan ”Kom ihåg mig på den här datorn”, kan du behöva kontrollera att webbläsaren tillåter dig att spara uppgifterna. Även fast Work2Go är satt till att användarnamn och lösenord ska sparas, så är det webbläsaren som har sista ordet.

Firefox

  1. Verktyg > Inställningar
  2. Säkerhet
  3. Se under Lösenord att ”Spara lösenord för webbplatser” är ikryssat.

Internet Explorer

  1. Verktyg > Internetalternativ
  2. Gå in på fliken Innehåll
  3. Klicka knappen Inställningar för Komplettera automatiskt. Ställa in att webbläsaren ska spara användarnamn och lösenord.

Safari

  1. Safari > Inställningar (mac)
  2. Redigera > Inställningar (windows)
  3. Autofyll > Autofyll webbformulär kryssa i alternativet Användarnamn och Lösenord

Google Chrome

  1. Klicka på de tre strecken i det övre högra hörnet (Anpassa och kontrollera Chrome) så att du får fram en meny.
  2. Välj Inställningar.
  3. Klicka Visa avancerade inställningar… längst ner i listan.
  4. Vid Lösenord och formulär markera rutan vid ”Erbjud att spara lösenord…”

Hjälpte det inte? Lös det med ett bokmärke istället

Om dina loginuppgifter inte sparas i din webbläsare, även fast du kryssat i ”Kom ihåg mig på denna dator” samt ställt in din webbläsare att spara användarnamn och lösenord för webbplatser, kan du lösa problemet genom att skapa ett bokmärke/favorit.

  • Skapa ett bokmärke/favorit i webbläsaren med adress likt denna: https://www.work2go.net/?username= din@epostadress.se Byt ut ”din@epostadress.se” till just den e-postadress som du använder för att logga in på ditt konto.
  • Du kan även inkludera ditt lösenord i denna URL för att även få lösenordet sparat: https://www.work2go.net/?username= din@epostadress.se&password=dittLösenord
    Byt ”din@epostadress.se” igen samt ”dittLösenord” till det lösenord du använder för att logga in på ditt konto.

OBS! Men att även spara ditt lösenord i URL:en vill vi däremot INTE rekommendera dig att göra i och med att det innebär onödiga säkerhetsrisker!

Lägg till ett e-postkonto i Mac Mail

Följ vår steg för steg guide hur du skapar ett konto för att läsa och skicka e-post från din dator. Vet du redan hur man gör, klicka på rutan nedanför för kontoinställningar.

Kontoinställningar för e-post

För att lägga till din e-postadress i ett program behöver du följande uppgifter.
Behöver du mer hjälp än så? Följ då guiden med bilder nedanför.

Användarnamn: din e-postadress
Lösenord: ditt lösenord
Inkommande server: m.work2go.net
IMAP-port: 993
Säkerhetstyp/autentisering: SSL
Utgående smtp-server: m.work2go.net
Smtp-port: 465 (alt. 587)
Säkerhetstyp/autentisering: SSL

1-IMAP_Mac10.9-start1. Öppna programmet

Klicka på Mail > Lägg till konto...
(Om det är första gången du använder Mail kommer du till guiden när du startar programmet.)

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

2. Lägg till ett annat e-postkonto

Välj Annat Mail-konto… > Fortsätt.

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

 

3. Ange e-postadress och lösenord

Fullständigt namn, användarnamn/e-postadress och lösenord > Logga in.

 

4. Ange e-postadress och lösenord

Fyll i e-postadress och mailserver igen enligt bilden > Logga in.
Mailserver: m.work2go.net

 

 

5. Ange vilka funktioner du vill använda.

Välj vilka funktioner du vill använda > Klar

 

7-IMAP_Mac10.9-kontoinfoFinjustera inställningarna

För att se fler inställningar, gå till Mail > Inställningar högst upp i menyfältet på programmet. Markera ditt nya Work2Go IMAP konto så att det blir blåmarkerat och kontots inställningarna visas till höger.

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

8-IMAP_Mac10.9-smtp-listaServer, utgående e-post (SMTP)

Klicka på pilarna så att rullgardinsmenyn öppnas.
Välj Redigera SMTP-serverlista.

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

 

10-IMAP_Mac10.9-serverUTpasswoKlicka på Avancerat.
Använd anpassad port: 465 (alt. 587).
Använd SSL.
Autentisering: välj Lösenord i rullgardinsmenyn.
Fyll i ditt användarnamn/e-postadress samt lösenord.
Klicka OK för att spara inställningarna.

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

12-IMAP_Mac10.9-serverINportServer, inkommande e-post

Klicka på Avancerat högst upp.
Serverport: 993.
Använd SSL.
Autentisering: välj Lösenord i rullgardinsmenyn.

Klicka på bilden för att se den fullständigt.

 

När du stänger ner rutan genom att klicka på den röda cirkeln uppe i hörnet får du frågan om du vill spara ändringarna som du har utfört på kontot. Klicka på Spara.

Radera e-post

E-post kan raderas på flera sätt och om du sedan ångrar dig kan du här få veta hur du lätt kan ångra dig.
  • Dra och släppas till papperskorgen.
  • Markeras i listan > klicka Ta bort i verktygsfältet.
  • Markeras i listan > högerklicka > Ta bort.

ta-bort

Ångra ett feltryck

Det går att ångra ett feltryck då man precis har utfört en åtgärd som t ex att radera ett e-postmeddelande. Klicka bara på ångra högst upp på sidan.

angra_misstag

Hämta tillbaka raderad e-post

Det går att hämta tillbaka raderade meddelanden, även om de inte finns kvar i din papperskorg.

  1. Högerklicka på papperskorgen och välj Återställ borttagna objekt.
  2. Nu får du välja om du vill läsa tillbaka samtliga eller bara välja ut ett eller ett par stycken.
  3. För att markera flera samtidigt håller du nere ctrl-knappen när du väljer ut de du vill återställa.

Hur långt tillbaka i tiden vill du synka e-post till iPhone? [PRO]

Om du inte tror att du behöver komma åt all din e-post från din mobil, rekommenderar vi att du utför denna inställning.
Ju färre dagar ju mer kan du spara på din batteriförbrukning.

Detta kräver Work2Go Pro

Om du inte har det idag, kan du uppgradera genom att kontakta vår support.
  1. Gå in på Inställningar > Lösenord och konton > Välj konto.
  2. Nu ser du kontots allmänna inställningar. Klicka på Mail-dagar att synka för att välja hur lång tid tillbaka som du vill synka e-post till din mobil.

Få popup-fönster när du får e-post

Läs om hur du kan få en notis när du får ny e-post.

Du kan få popup-fönster i det nedre högra hörnet i din dators skärm när du mottar nya e-postmeddelanden i Work2Go om du läser den i en webbläsare. De är bleka i färgen och blinkar inte och tar på så vis inte all din uppmärksamhet som andra liknande meddelanden kan göra. Däremot ser du vem det är som har skickat ett meddelande till dig och vad det har för ämnesrad. Är det inte intressant nog att läsa det med en gång, är det bara att fortsätta med det du redan arbetade med. Om det är något du vill läsa med en gång, är det bara att klicka på popup-fönster så flyttas du till inkorgen för att läsa det.

Har du tidigare svarat Nej på frågan, men ångrat dig nu?
Läs stycket Ändra inställning för att få popup-fönster längst ner på sidan.

1. När du mottar e-post och följande fönster öppnas, ska du välja Ja.

 

 

 

2. Bekräfta sedan inställningen i din webbläsare.

Firefox

Om du använder Firefox öppnas följande meddelanderuta (om inget öppnas automatiskt, klickar du på den lilla megafonen framför URL:en). Klicka på pilen och välj Tillåt.

 

 

 

Chrome

Om du använder Chrome öppnas följande meddelanderuta under URL:en. Klicka på Tillåt.

w2g_popup_chrome

Ändra inställning för att få popup-fönster

Har du tidigare sagt nej till popup-fönster men vill få dem nu gör du följande steg.

Firefox

  1. Inställningar > E-post och skrolla ner till Mottagning av meddelanden. Ta bort markören i boxen vid Visa Popupmeddelande > Spara.
  2. Logga ut från ditt konto och sen in igen.
  3. Inställningar > E-post och skrolla ner till Mottagning av meddelanden. Markera boxen vid Visa Popupmeddelande > Spara.

När du får nytt e-postmeddelande nu, få du Informationsrutan igen på nytt.

  1. Välj JA i rutan med rubriken Information.
  2. Klicka på pilen och välj Visa alltid notifieringar i rutan med megafonen.

Chrome

  1. Inställningar > E-post: Mottagning av meddelande > ta bort markören för rutan vid Visa Popupmeddelande > Spara.
  2. Ctrl + Shift + Delete klicka Ta bort.
  3. Logga ut från ditt konto och logga in igen.
  4. Inställningar > E-post: Mottagning av meddelande > markera rutan vid Visa Popupmeddelande > Spara.

När du får nytt e-postmeddelande nu, få du Informationsrutan igen på nytt.

  1. Välj JA i rutan med rubriken Information.
  2. Klicka på Tillåt i webbläsarens verktygsfält för att tillåta att Work2Go visar meddelanden för dig.

Läs om hur du kan få en notis när du får ny e-post.

Du kan få popup-fönster i det övre högra hörnet i din dators skärm när du mottar nya e-postmeddelanden i Work2Go om du läser den i en webbläsare. De är bleka i färgen och blinkar inte och tar på så vis inte all din uppmärksamhet som andra liknande meddelanden kan göra. Däremot ser du vem det är som har skickat ett meddelande till dig och vad det har för ämnesrad. Är det inte intressant nog att läsa det med en gång, är det bara att fortsätta med det du redan arbetade med. Om det är något du vill läsa med en gång, är det bara att klicka på popup-fönster så flyttas du till inkorgen för att läsa det.

Har du tidigare svarat Nej på frågan, men ångrat dig nu?
Läs stycket Ändra inställning för att få popup-fönster längst ner på sidan.

1. När du mottar e-post och följande fönster öppnas, ska du välja Ja.

 

 

 

2. Bekräfta sedan inställningen i din webbläsare.

Safari

Om du använder Safari öppnas följande meddelanderutan. Klicka på Tillåt.

 

 

 

Chrome

Om du använder Chrome öppnas följande meddelanderuta under URL:en. Klicka på Tillåt.

w2g_popup_chrome

Ändra inställning för att få popup-fönster

Har du tidigare sagt nej till popup-fönster men vill få dem nu gör du följande steg.

Firefox

  1. Inställningar > E-post och skrolla ner till Mottagning av meddelanden. Ta bort markören i boxen vid Visa Popupmeddelande > Spara.
  2. Logga ut från ditt konto och sen in igen.
  3. Inställningar > E-post och skrolla ner till Mottagning av meddelanden. Markera boxen vid Visa Popupmeddelande > Spara.

När du får nytt e-postmeddelande nu, få du Informationsrutan igen på nytt.

  1. Välj JA i rutan med rubriken Information.
  2. Klicka på pilen och välj Visa alltid notifieringar i rutan med megafonen.

Chrome

  1. Inställningar > E-post: Mottagning av meddelande > ta bort markören för rutan vid Visa Popupmeddelande > Spara.
  2. Ctrl + Shift + Delete klicka Ta bort.
  3. Logga ut från ditt konto och logga in igen.
  4. Inställningar > E-post: Mottagning av meddelande > markera rutan vid Visa Popupmeddelande > Spara.

När du får nytt e-postmeddelande nu, få du Informationsrutan igen på nytt.

  1. Välj JA i rutan med rubriken Information.
  2. Klicka på Tillåt i webbläsarens verktygsfält för att tillåta att Work2Go visar meddelanden för dig.

Skapa och uppdatera en maillista [ADMIN]

Distributionslistor / maillistor administreras genom att logga in på administratörskontot. Här berättar vi steg för steg hur.

alias1Logga in på administartörskontot. Det heter ofta admin@dindomän.se men inte alltid. Om du är osäker på vilket konto som är ert administratörskonto så är det bara att kontakta vår support. Det är enbart på ett administratörskonto som du ser Administratörskonsol under ditt namn.

1. Logga in på administratörskontot.
Alla har minst ett administratörskonto och oftast är det e-postadressen admin@dindomän.se

2. Klicka på pilen bredvid kontonamnet längst upp i det högra hörnet för att välja Administratörskonsol och logga in i admingränssnittet (samma login som till kontot du redan är inloggad på).

3. Klicka Hantera i den vänstra kolumnen och sedan Distributionslistor.

DL_admin

4. Högst upp till höger klicka kugghjulet > Nytt.

5. Fyll i ett namn / e-postadress, t ex staff@dindomän.se om du vill skapa en maillista för att enkelt kunna skicka e-post till alla på företaget (de som ingår i listan).
OBS! Det är inte tillåtet att ha något mellanrum i namnet och inte heller tecken som åäö.

6. Lägg till de som ska ingå i listan.
Endera genom att söka på deras namn i rutan högs upp till höger eller genom att fylla i deras e-postadresser i rutan nedanför. Klicka Lägg till / Lägg till alla > Nästa.

  • Visningsnamn: Det du vill kalla din lista.
    Fyll eventuellt även i en beskrivning för listan, denna syns inte utåt.
  • Kan ta emot e-post: markera detta.
  • Dölj i global adresslista: ska inte vara vald.

7. Avsluta genom att klicka Slutför.

Skapa en lista utifrån en adressbok

  1. Gå till fliken Inställningar > Import/Export > Exportera.
  2. Välj Kontakter – Kontokontakter.
    Källa: Markera adressboken > OK > Exportera.
  3. Öppna filen i Excel eller liknande program.
  4. Markera de e-postadresser du vill ha med i listan. Kopiera och klistra in dem i ett enkelt skrivprogram t ex Anteckningar.
  5. Logga in på administratörskontot och skapa en maillista.
  6. Kopiera adresserna (från t ex Anteckningar) och lägg in dem i rutan längst ner till höger.
  7. Lägg till > Slutför.

Administration av en maillista

  • När du vill lägga till en ny kontakt loggar du bara in, söker efter listan och lägger till den.
  • När ett konto raderas försvinner adressen från listan automatiskt.

Samla skickad e-post när du svarar från en utdelad inkorg

När du svarar på ett meddelande i en utdelad inkorg kan de andra (som också har tillgång till kontot) se att du har svarat. Men svaret i sig hamnar i din egen skickat-mapp.

För att samla ihop dina svar kan du skapa en mapp och ett filter, så är det enklare att hitta dem.

  1. Skapa en ny mapp som du sparar i nivån under den utdelade mappen.
  2. Gå till fliken Inställningar > Filter.
  3. Klicka på fliken Utgående meddelandefilter > Nytt filter.
  4. Ge filtret ett passande namn och de villkor som bilden  nedanför visar.
  5. Behåll markören i rutan framför Bearbeta inte fler filter > OK.

filter-villkor

Skriv ut en kalender

Steg för steg hur du kan skriva ut en kalender.

kalender-utskrift_W2G8

  1. Klicka på skrivaren uppe i verktygsfältet.
  2. Dialogrutan Skriv ut kalender öppnas.
  3. Välj vilken/vilka kalender du vill skriva ut, datumintervall och vy (menyn vid Utskrift).
  4. För utskrift av minikalendern sätt en bockvid Alternativ.
  5. Klicka sedan Skriv ut.

Lägg till privata påminnelser

För att få påminnelse från din kalender utan att visa dina kollegor vad du vill bli påmind om skapar du privata inlägg.
  1. Öppna din kalender och välj Nytt bokat möte högst upp i det vänstra hörnet.
  2. Fyll i den information som behövs för din privata påminnelse.
  3. Visa: välj Ledig om du tycker att det är OK att andra ska kunna boka in dig på möten under den bestämda tidpunkten. Välj Upptagen om du inte vill bli störd.
  4. Kontrollera att du har valt att skapa inlägget i din kalender och sätt en markör vid Privat.
    Då kan andra bara se tidpunkten som du är uppbokad på, inte anledningen.
  5. Spara och aktivera påminnelserna i din kalender genom att klicka på Spara och stäng högst upp i det vänstra hörnet.

Resultatet

7_privat4

Bild 1: Din kalender visar dig all information som du har lagt till det privata inlägget (lila).

7_privat5

Bild 2: Din kollegas kalender visar enbart tidpunkten som du har lagt till i din kalender (lila).

Be din kollega skicka e-post åt dig

Här berättar vi hur du kan få hjälp från en kollega med att skicka e-post så att de ser ut att komma från dig utan att dela ut din inkorg.

Du kan ge andra användare tillåtelse att skicka e-postmeddelanden för din räkning, från sitt eget konto. Du kan dela ut en mapp som du vill ha hjälp med, men det är inte nödvändigt för att andra ska kunna skicka e-post åt dig.

  1. Gå till fliken Inställningar > Konton.
  2. Kontrollera att det primära kontot är markerat och klicka Lägg till ombud längst ner på sidan.
  3. Fyll i e-postadressen till den person som du delegerar behörighet till. Detta måste vara en intern användaradress (dvs en e-postadress med samma domän efter @ som din).
  4. Bestäm vilken avsändare du vill visa för meddelanden som skickas åt dig
    Skicka som – enbart din e-postadress visas som avsändare
    Skicka för – både din och din kollegas e-postadress visas som avsändare
  5. Klicka på OK för att spara.
  6. Ett e-postmeddelande skickas till din kollega som berättar att du har gett personen tillåtelse att skicka e-post åt dig. Din kollega behöver nu logga ut och in igen på sitt konto för att förändringen ska träda i bruk.
  7. När ett nytt e-postmeddelande ska skapas väljer din kollega ditt namn från rullgardinsmenyn vid Från-fältet.

Håll ögonen på din kollegas inkorg

Om din kollega inte själv har möjlighet att logga in på sitt konto under en tid, kan ni ställa in så att du får meddelande till din inkorg när din kollega får e-post.

Den information som skickas vidare är vem som skickade ursprungsmeddelandet samt dess ämne. Detta skickas ut samtidigt som ursprungsmeddelandet tas emot, så på så vis kan du även få reda på när det skickat.

  1. På din kollegas konto, gå till fliken Inställningar > E-post: Mottagning av meddelanden
  2. Aktivera funktionen Skicka meddelande om ny e-post till och fyll i din e-postadress.

Vidarebefordra e-post till annan adress

Man kan även vidarebefordra kopior av inkommande e-postmeddelanden till en annan e-postadress, samt välja om meddelandet ska sparas kvar i inkorgen eller inte. Inställningen görs på samma ställe, dvs Inställningar > E-post: Mottagning av meddelanden.

Radera/återställ till en tidigare version av filen

Så snart du har gjort en förändring i en av dina filer i portföljen skapas en ny version av filen. Ångrar du en förändring är det bara att återgå till den föregående igen.

Klicka på trekanten framför filen för att se samtliga versioner sparade av filen.

w2g_versionsRadera

Högerklicka på den version som du vill radera > Ta bort.

Återställ

Vill du återställa filen till en specifik version, högerklicka versionen som du vill använda > Återställ som aktuell version.

 

Hitta rätt i HTML Standard versionen

Alla funktioner som är tillgängliga i Avancerad (Ajax) version finns det inte stöd för då du loggar in med HTML Standard. Här finns mer information om detta.

7_HTML_versionen

Funktioner som t ex att dra och släppa, skapa ett möte genom att klicka på den lilla kalendern i den vänstra kolumnen, högerklicka för att få valmöjligheten att flytta, ändra egenskaper, radera mm. Men du kan fortfarande utföra flera val i HTML Standard, bara lite annorlunda mot vad du är van. Här är några exempel.

  • Ändra egenskaper för en mapp/etikett/kalender/adressbok mm, klickar redigera.
  • Flytta på ett e-postmeddelande: markera meddelandet > Flytta till.
  • Radera en fil: markera filen > Ta bort.

 

Bekräfta en mötesinbjudan

Läs om vad du kan göra när någon bjuder in dig till ett möte.

När du får en mötesinbjudan skickad till dig läggs mötet automatiskt in i din kalender. Som standard skickas även ett meddelande ut där du bekräftar om du kan delta eller inte. Men du kan även högerklicka på mötet i kalendern och bekräfta.

  1. Välj om du vill Acceptera, Avböja eller Preliminär – vilket betyder att du kanske kan delta.
  2. Om du bekräftar från e-postmeddelandet kan du genom att klicka på pilen bredvid välja att lägga till en kommentar till organisatören.
  3. Om tiden för mötet inte passar dig men du vill delta i mötet, kan du föreslå en ny tid genom att klicka Föreslå ny tid och då välja en annan tid. Mötesbokaren mottar då ett meddelande med den föreslagna tiden och accepterar eller avböjer ändringen.
  4. Du kan även ändra vilken kalender mötet ska sparas i.
  5. Om mötet är ett återkommande möte kan du även välja om du vill svara per förekomst eller för hela serien.
  6. När du bekräftat skickas svaret till mötesbokaren och inbjudan läggs automatiskt i papperskorgen.

OBS! Om du vill ha kvar inbjudan i inkorgen, kan du ändra den inställningen under fliken
Inställningar > Kalender: Allmänt. Där avmarkerar du rutan vid Svar på inbjudan: Ta bort inbjudan vid svar.

Ångra ditt bekräftelse eller gör annan ändring

Om du vill ångra ditt svar eller vill ändra på någon inställning (som t ex i vilken kalender mötet ska finnas i) kan du högerklicka på mötet i din kalender och ändra där. Mötet är nämligen synlig i din kalender även fast du valt att avböja. Detta på grund av att du ska ha möjlighet att ångra dig. Om du inte vill att avböjda möten ska visas i kalendern kan du ändra på detta.
Gå till fliken Inställningar > Kalender > Allmänt: Här i den översta rutan kan du bocka ur rutan vid Visa avböjda möten.

Bekräfta möte från en utomstående kalender

När du får en inbjudan med en bifogad ics-fil, klicka på Lägg till i kalendern längst upp i meddelandet för att spara inbjudan i din kalender. Markera den kalender där inbjudan ska sparas.

Skriv ut ett meddelande

skrivUt

  1. Markera meddelandet du vill skriva ut.
  2. Klicka Åtgärder i verktygsfältet > Skriv ut.
  3. Det du vill skriva ut öppnas i ett separat fönster i din webbläsare.

Utskriften har för liten/stor teckenstorlek

Om du vill byta teckenstorlek på något du ska skriva ut från Work2Go kan du öka eller minska den. Gå till fliken Inställningar > Allmänt > Utseende.

Synkronisera kalender i Mac [PRO]

Följ stegen nedan för att synkronisera din kalender från Work2Go till Kontakt-appen i din Mac.

1. Öppna appen Kalender.

2. Klicka på Kontakter uppe till vänster och välj Lägg till konto…

3. Välj Annat CalDAV-konto…

 

 

 

 


4. Fyll uppgifterna nedan.
Kontotyp: Manuellt
Användarnamn: Ange din e-postadress
Lösenord: Ange lösenord
Serveradress: m.work2go.net

 

 


5. Klicka på Logga in > Klart.

Kalendern synkroniseras nu, detta tar några minuter.

Synkronisera kontakter i Mac [PRO]

Följ stegen nedan för att synkronisera dina kontakter från Work2Go till Kontakt-appen i din Mac.

1. Öppna appen Kontakter.

2. Klicka på Kontakter uppe till vänster och välj Lägg till konto…


3. Välj Annat Kontakter-konto...

 

 

 

 


4. Fyll uppgifterna nedan.
Kontotyp: Manuellt
Användarnamn: Ange din e-postadress
Lösenord: Ange lösenord
Serveradress: m.work2go.net

 

 


5. Klicka på Logga in > Klart.

Alla kontakter synkroniseras nu, detta tar några minuter.

Gör Work2Go till standardprogram för e-post

Hur du kan ställa in så att Work2Go öppnas åt dig när du ska skicka e-post från en hemsida eller program.

I många program och på hemsidor kan du klicka på en länk för att få information skickad som ett e-postmeddelande. Nu kan du ställa in så att Work2Go blir ditt standardprogram för e-post, vilket menas att om du t ex klickar på en länk för att skicka information från en hemsida som ett e-postmeddelande, öppnas ett nytt meddelande på ditt konto i Work2Go med till-adressen och informationen redan ifylld åt dig.

Ställ in standardprogram för e-post i Firefox

mailto1_firefox1. Klicka på menyn i det övre högra hörnet > Inställningar.
2. Gå till Program och skrolla listan tills du kommer till mailto.
3. Klicka på pilen och välj Använd Work2Go > OK.

mail2_firefox2

 

Skriv ett nytt e-postmeddelande

Läs om funktioner du kan använda när du skriver e-post.

Klicka på Nytt meddelande.

Vem vill du skicka ifrån?


Om du har flera e-postadresser (roller) uppsatta i ditt konto väljer du först vilken roll du vill skicka ditt meddelande från. Läs mer om roller här

Vem vill du skicka till?

Fyll i e-postadressen till den/de du vill skriva till i fältet Till. Ska du skicka kopia av meddelandet så fyller du i adresserna för detta i fältet Kopia.
Du kan skriva in adressen själv eller klicka på Till/Kopia för att söka igenom dina adressböcker. Om adressen redan finns sparad i Work2Go kommer du få fram en lista på träffresultat som matchar det du skriver in och du behöver då inte skriva in hela adressen själv utan bara välja den rätta från listan.

Om du vill skicka en hemlig kopia till någon och inte ser fältet får du fram det genom att klicka på Inställningar och väljer Visa hemlig kopia.

Skriv och bifoga fil

Skriv ett lämpligt ämne för meddelandet och markera det eventuellt med en prioritet under Inställningar.

Klicka på pilen vid Bifoga om du vill skicka med en eller flera filer. Du kan bifoga filer sparade i din dator eller portfölj i Work2Go. Om det är en bild kan du välja om du vill att bilden ska vara synlig i själva meddelandet eller om den enbart ska bifogas som en fil. Du kan också bifoga ett annat e-postmeddelande från din inkorg eller en kontakt från din adressbok.

Skriv in ditt meddelande och korrigera dess formatering om så önskas.

Kontrollera stavning och andra korrigeringar

För att kontrollera stavningen i meddelandet klicka Abc-knappen högst upp.

För att få ett läskvitto när mottagaren öppnar ditt meddelande klicka pilen vid Inställningar högst upp > Begär läskvitto.

För att byta signatur klicka pilen vid Inställningar högst upp > Signatur.

Skicka nu eller senare?

Vill du inte skicka meddelandet med en gång kan du spara det och skicka det vid ett senare tillfälle genom att klicka Spara utkast.

Vill schemalägga när det ska skickas istället, klickar du på pilen vid Skicka > Skicka senare och meddelandet skickas automatiskt utefter den tid du anger.

Är du redo att skicka på en gång, klicka på Skicka.

 

5 att tänka på innan du skickar

  • Läs igenom meddelandet innan du skickar det.
  • Om något behöver åtgärdas anger du vad i ämnesraden.
  • Skriv kort och koncist.
  • Inkludera personer som behöver informeras på raden Kopia.
  • Inkludera personer som behöver svara eller agera på raden Till.

 

Skapa en kontaktgrupp om du ofta skickar e-post till samma personer på samma gång

Skickar du ofta e-post till samma grupp av människor? Då kan det vara smart att skapa en kontaktgrupp för detta.

Med en kontaktgrupp räcker det med att skriva namnet på gruppen när du ska skicka ett meddelande till samtliga medlemmar. Ungefär som en distributionslista, fast du behöver inte ha administratörsrättighet för att skapa den.

kontaktgrupp1

  1. Klicka på pilen bredvid Ny kontakt > välj Kontaktgrupp.
  2. Ge kontaktgruppen ett gruppnamn och välj vilken adressbok du vill spara den i vid Plats.
  3. Lägg till de kontakter som ska ingå i gruppen.
  4. Sök efter namnen med hjälp av sökfunktionen.
    Välj de som ska ingå i kontaktgruppen. Markera flera samtidigt med Ctrl-tangenten.
    Du kan också skriva in e-postadresser i rutan under. Om det är flera separerar du adresserna med kommatecken (,).
  5. Klicka Lägg till eller Lägg till alla > Spara högst upp till vänster i verktygsfältet.

OBS! E-postadresser som läggs till i en kontaktgrupp på det här viset kommer enbart sparas i din kontaktgrupp, inte som en separat kontakt i någon adressbok. En kontaktgrupp är enbart en lista med adresser.

TIPS! Lägg till kontakter utan att söka efter dem

Har du redan en massa kontakter i en adressbok och vill slippa söka efter dem?

  1. Öppna adressboken och markera de kontakter som du vill lägga till i en grupp.
  2. Högerklicka på de markerade kontakterna > Nytt e-postmeddelande.
  3. Nu visas alla kontakter i en lång rad i Till-fältet.
  4. Kopiera och klistra in dem i rutan med titeln ”Eller ange adresser nedan” > Lägg till.

Omvandla en adressbok till en kontaktgrupp

  1. Börja med att exportera ut en lista från adressboken.
  2. Fliken Inställningar > Import/Export > Exportera.
    Typ: Kontakter
    Källa: välj adressboken > OK >Exportera.
  3. Öppna .csv-filen och kopiera adresserna.
  4. Gå till din adressbok i Work2Go och skapa en kontaktgrupp.
  5. Lägg in adresserna i rutan längst ner till höger ”Eller ange adresser nedan”.
  6. Lägg till > Spara.